Return to site

6 Belangrijke Tips Voor Het Verleiden Van Potentiële Klanten Per E-mail

gast blog

· Verkoopmotor,Lead nurturing

Wat je naar een potentiële klant mailt maakt een erg groot verschil in je verkopen. Daarom zal ik je een paar van de meest effectieve en belangrijkste tips geven voor het schrijven van een email naar je klant.

Waarom per e-mail?

Een e-mailadres van een potentiële klant is erg waardevol. Je kan er immers per email voor zorgen dat het een klant wordt.

Het tweede grootste voordeel is dat je ten alle tijden je potentiële klant kan contacteren.
Sommige website bezoekers zou je namelijk permanent kwijt zijn als je geen manier had om ze nogmaals te contacteren.

Het allergrootste voordeel is dat je bij het verzamelen van een e-mailadres ervoor kan zorgen dat je potentiële klant automatisch een reeks met e-mails ontvangt.

Deze e-mails heb je van te voren geschreven of laten schrijven. Door deze automatisch te laten versturen heb je een heel verkoopproces uit handen gegeven voor erg weinig kosten. Je hebt hier systemen voor, zoals de Verkoopmotor die je vindt op deze site.

Naast deze voordelen is automatisch je potentiële klanten mailen ook een manier om veel contact te hebben met je klant. Als je over een jaar 50 e-mails verspreid verstuurt dan kan je een stuk meer informatie geven dan bij een éénmalig gesprek of website bezoek.

Je potentiële klant e-mailen is nuttig, dus laten we beginnen met de tips!

Tip 1: E-mail je potentiële klant automatisch en direct

Zorg er met de verkoopmotor voor dat je je klanten automatisch mailt. Zo kan je in één keer een goede cyclus bepalen waarvan je weet dat alle emails goed zijn en in de juiste volgorde worden verstuurd.
Daarnaast scheelt een hoop werk door de e-mails automatisch te versturen .

Het is wel belangrijk dat je direct begint met e-mailen.

Stel het zo in dat de eerste e-mail dezelfde dag van het verkrijgen van de e-mailadres wordt verstuurd of uiterlijk de dag erna.

Op het moment dat je een e-mailadres verkrijgt is de potentiële klant namelijk het meest bereid om te kopen. De klant is op dit moment "warm".

Dus zorg ervoor dat je gelijk mailt en de eerste week ook meerdere keren mailt. Naast dat de kans het grootste is dat ze in het begin van je e-mail cyclus kopen, zullen ze de e-mails ook het meeste waarderen.

Als je na vier maanden nog steeds 2 of 3 e-mails per week stuurt dan kan dat als irritant worden beschouwd.

Dit zorgt ervoor dat mensen je e-mails niet meer openen en zich sneller uitschrijven voor je e-maillijst, of je e-mail als spam classificeren.

Tip 2: Gebruik een "persoonlijke" aanhef

Ondanks dat je dezelfde e-mail aan je gehele mailbestand verstuurt, kan je het alsnog persoonlijk proberen te maken.

De beste manier om dit te doen is door de naam van de potentiële klant in de aanhef te plaatsen.
Als je naast het e-mailadres ook de naam vraagt dan kan je er automatisch voor zorgen dat in elke (automatische) e-mail de naam van je potentiële klant komt te staan.

Bij het e-mailsysteem van verkoopmotor kan je dit doen door in de email [%FIRSTNAME%] in te voeren waar je wilt dat de naam van je potentiële klant terecht komt.

Als je dus "Beste %FIRSTNAME%" gebruikt als aanhef, dan zal er automatisch de naam komen te staan van je potentiële klant (zolang je deze verzameld hebt).

Dit doen tegenwoordig behoorlijk veel bedrijven, dus het is minder effectief gaan werken.

Waar het vooral goed werkt is in je mailtitel, daar is het niet gebruikelijk om je naam te zien staan dus trekt het veel meer de aandacht en zullen mensen eerder je e-mail openen.

Tip 3: De titel van je e-mail is erg belangrijk

Een goede titel van je e-mail kan ervoor zorgen dat meer dan 50% van de ontvangers deze openen, en een slechte titel kan ervoor zorgen dat enkel 10% van de ontvangers deze openen.

Zoals je wel kan bedenken maakt dit een groot verschil uit in hoeveel je verkoopt per email.
Dus denk goed na over je e-mailtitel!

Bedenk in wat voor onderwerpen je potentiële klanten allemaal geïnteresseerd zijn. Geef advies, waarschuw ze, maak lijstjes, geef tips, geef voorbeeld videos, etc.

De titel van dit artikel is "6 Belangrijke Tips Voor Het Verleiden Van Potentiële Klanten Per Email"

Deze titel werkt een stuk beter dan de titel: "Advies om potentiële klanten te verleiden per email".

Tip 4: Verkoop direct maar vooral indirect

Als mensen enkel directe promoties krijgen dan vinden ze het irritant, wat als gevolg heeft dat ze zich afmelden voor je e-maillijst of je e-mails niet openen.

Daarom is het belangrijk de meeste van je e-mails van waarde te laten zijn voor je potentiële klanten en je klanten.

Dus door interessante of nuttige informatie te geven. Je kan dan "onder de radar" op een indirecte manier je bedrijf promoten terwijl mensen je e-mails blijven lezen.

Als mensen normaal waardevolle e-mails van je lezen dan zullen ze bij een harde verkoop e-mail niet geïrriteerd zijn.

Daarom is het belangrijk om waardevolle e-mails te blijven sturen en je meeste promoties indirect te doen(vooral op de lange termijn).

In je eerste e-mails kan je meer promoties doen, omdat ze gewilliger zijn om te kopen en meer kunnen hebben.

Tip 5: E-mail ook je bestaande klanten regelmatig

De bovenstaande tips gelden ook voor als je bestaande (potentiële) klanten e-mailt.

Het is verstandig om je bestaande (potentiële) klanten te e-mailen, want bij hen heb je de grootste kans dat ze nogmaals kopen of lid blijven van een lidmaatschap (als het bij jou relevant is).

Houd ze warm door waarde te geven en bied nieuwe producten aan.

Zij zijn de mensen die door hun eerdere aanschaf bij jou, meer vertrouwen hebben in jou en je bedrijf.

Tip 6: De e-mails die je verstuurt kunnen je op meerdere manieren dienen dan enkel sales maken

Een e-maillijst gaat niet enkel om sales, vandaar dat ik deze tip nog heb toegevoegd.

Door mensen enthousiast te houden over je bedrijf vertellen ze namelijk eerder over je bedrijf.

  • Je kan vragenlijsten laten invullen met als doel meer over je klanten of potentiële klanten te weten te komen
  • Je kan als je een artikel hebt geschreven, mensen in je e-maillijst erheen sturen, zodat je meer reacties krijgt onderaan het artikel
  • Je kan automatisch aan je klanten vragen wat ze van je product of dienst vinden, zodat je dit kan gebruiken om je service te verbeteren of als positieve recensie op je website

Er zijn een hoop redenen waarom je een e-mailsysteem, oftewel een verkoopmotor goed kan gebruiken. Ik kan je in ieder geval vertellen dat het voor mij misschien wel het grootste verschil in mijn business maakt.

Voor meer tips om meer te halen uit je business, raad ik je mijn blog aan op sharketing.nl. Hier vertel ik mijn beste tips om hoog te komen in google zoekresultaten, bezoekers te krijgen en om meer te verdienen per bezoeker.

Wat is volgens jou de beste tip? Heb jij nog een andere gouden tip?

Jonathan Schokker is met Sharketing toonaangevend als het gaat om internet marketing in Nederland. Met een netwerk die tienduizenden bezoekers per dag krijgt, heeft hij veel kennis, inzichten en data verkregen.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK