Je hebt een website die goed bezocht wordt. Met behulp van een presentje ‘vang’ je de bezoekers van je website en vul je je mailinglist.
Mooi zo! Nu nog het e-mailmarketing systeem waarmee je mailings gaat versturen en een relatie met je (potentiële) klanten opbouwt.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: gemiddeld blijft een bezoeker slechts 3 seconden op je website. De kans is dus heel klein dat hij meteen overgaat tot aankoop!
Om de aandacht langer vast te houden, bied je een presentje (e-book, checklist, video) aan. In ruil voor een e-mailadres geef je dus iets van je expertise weg. Daarmee vul je meteen je mailinglist. En die heb je nodig om een relatie op te bouwen met je bezoekers.
E-mailmarketing systeem
Deze systemen maken gebruik van Lists (lijsten). De Lijsten bevatten de e-mailadressen van leads (bezoekers van je website), prospects en klanten, eventueel aangevuld met andere gegevens.
Deze adreslijsten staan ‘los’ in het systeem, ze hebben dus niets met elkaar te maken. En dat is niet zo handig...
Stel: Kim staat op List Product A én op List Dienst D. Je wilt een nieuwsbrief sturen naar iedereen die op List Product A+List Dienst D staat.
Ingewikkeld en dubbelop
Dat is niet de bedoeling, je wilt mensen niet onnodig veel e-mails sturen. (Iemand met veel e-mailmarketing ervaring kan dit voorkomen door een aantal ingewikkelde kunstgrepen te doen. Dit is echter geen aanrader.)
Eén database is de oplossing
Het alternatief zijn systemen die slechts één database hebben zoals ActiveCampaign, Ontraport en Infusionsoft. Kim staat er dus maar één keer in. Er wordt gewerkt met tags (labels). Je kunt elk individueel contact voorzien van één of meerdere tags.
Dit geeft je de mogelijkheid om nauwkeurig te bepalen hoe je omgaat met elk contact. Wie ontvangt welk bericht? Kim zal dus nooit twee keer dezelfde mailing krijgen!
Let op: Vooral als je meerdere websites of bedrijven hebt, is één database super handig. Je kunt namelijk voor elke website of bedrijf een aparte lijst maken en voorzien van tags.
Kim staat er dus slechts één keer in, maar kan wel op verschillende lijsten getagt worden. Zo kan ze vanuit elk afzonderlijk bedrijf een e-mail ontvangen.
Richt je op de toekomst
Hoe meer bezoekers je vangt, hoe groter je mailinglist wordt, hoe meer nieuwsbrieven je gaat sturen. Als je het een beetje slim aanpakt, ga je ook segmenteren binnen je bestand.
Je maakt bijvoorbeeld tags voor prospects, klanten, oud-klanten en stuurt deze groepen specifieke mails. Dus als je er vanuit gaat dat je bedrijf gaat groeien - waarom niet? je bent goed bezig! - dan kies je in een vroeg stadium voor een systeem met één database!
Voor de kosten hoef je het niet te laten. Voor $9 per maand heb je al ActiveCampaign. Een e-mailmarketingsysteem met één database en diverse extra mogelijkheden om al je potentiële klanten meer dan voldoende aandacht te geven.
Geschreven door Lizzy de Wilde
KlantenScoren.nl heeft de Verkoopmotor voor het MKB ontwikkeld. Het online e-mail marketing automation systeem dat bedrijven helpt om het maximale aantal klanten te halen uit hun online bezoekers.